Foto's
RODE ANEMONEN Marijke Boon, celliste Elianne Ardts.
RODE ANEMONEN Marijke Boon, celliste Judith Oost.
'Nature is art enough'
Marijke Boon foto: Hans Krepel
Marijke Boon en Die trage foxtrot
RODE ANEMONEN Marijke Boon, celliste Elianne Ardts.
RODE ANEMONEN Marijke Boon, celliste Judith Oost.
'Nature is art enough'
Marijke Boon foto: Hans Krepel
Marijke Boon en Die trage foxtrot
Marijke Boon is op tournee met haar nieuwe lied-programma RODE ANEMONEN.
Ze trekt een glanzende rode jurk aan, en meandert kundig tussen smartlap en de blues. Achter haar (een schilderij van) de zee, het helmgras beweegt zacht in de wind. Ze zingt Een Zeelandslied. De Oude Haas komt voorbij, en Tango de liefde. Ze verhaalt van geheime ontmoetingen en kleinleed. Zegt sonnetten. Kantelt clichés. Voeg daarbij de wonderschone combinatie van accordeon en cello, en het zit wel goed met RODE ANEMONEN.
Zingend bezoekt Boon een veelheid aan provincies, want ze houdt van diversiteit. Ze onderzoekt de betekenis van oud, antiek en vintage. Ze plaatst deze begrippen naast gloednieuw, vet en trendy. Haar klassiekers hebben zich in RODE ANEMONEN organisch tussen de nieuwe songs en vertellingen gevoegd. Met haar rode accordeon, taalgevoel en humor tilt Marijke Boon het (levens)lied naar een hoog niveau. Samen met Judith Oost òf Elianne Ardts op cello.
Marijke Boon : tekst, zang en accordeon
Judith Oost of Elianne Ardts : cello
Arrangementen : Pim Moorer / Judith Oost
Schilderijen zee : Robert Vorstman / Marijke Boon
Nieuwe bundel, ep (op vinyl) en cd.
Met haar achtergrond van theater en beeldende kunst, en haar warme belangstelling voor vogels en natuur, presenteert Marijke Boon haar OUDE HAAS.
In haar kenmerkende stijl van lichte ironie en precies taalgebruik vertelt Marijke Boon haar waarnemingen en gedachten. Het kan een vraagstelling zijn: Friesland, waarom zijn je weilanden leeg?, een constatering: Liefde en haat liggen dicht bij elkaar of een statement: Kijken doet geen zeer (Nature is art enough). De bundel bevat songs en poems, waaronder veel nieuwe 'waarnemingssonnetten'.
OUDE HAAS is ontworpen en vormgegeven, en eigenhandig in elkaar gezet door Marijke Boon.
Op ep en cd geeft componist/arrangeur Pim Moorer de accordeon van Boon het aangename gezelschap van bugel, euphonium en Portugese gitaar. Het lied Duen Duet, op het podium door Marijke Boon samen met haar smartphone gezongen, gloreert op vinyl dankzij de techniek van Jan Le Poole.
Marijke Boon beweegt zich in OUDE HAAS tussen hoge en lage kunst, tussen cultuur en natuur, binnen (het theater in!) en buiten (de straat op!), mannen en vrouwen, bier en wijn. Ze smeedt deze uitersten tot een kleurrijk en muzikaal geheel.
MARIJKE BOON zingt 'SMARTSONGS'
Dat je hoofdletters niet kunt horen. Dat je overdag nachtegalen ziet.
Marijke Boon speelt in haar theaterprogramma ‘SmartSongs' met taal zoals ze accordeon speelt. Op het eerste gezicht eenvoudig, maar eronder schuurt en piept het.
Samen met haar bekende rode accordeon, een oeroud vogelboek 'De Nozeman' en smartphone staat ze op het podium. Achter haar bloedmooie rooie gordijnen. ‘Zelf gemaakt’.
Met humor en een tikje venijn beschouwt ze de wereld om zich heen.
Ze zingt van vogelaars en vogels, blauwe spa en snelweg, liefde en eenzaamheid.
'Nature is art enough' heet het kleurrijke tapijt van kunstenaar Marianne van Heeswijk, waarop ze zich bevindt. De toeschouwers maken kennis met cirkelzingen en om de beurtzang. Er valt veel te genieten bij de lange, muzikale Boon, die graag balanceert op het snijvlak van smartlap en blues. Ze zingt een duet met zichzelf. Zegt sonnetten. Kantelt clichés. Kleinkunst in de beste betekenis van het woord.
Er mag meegezongen worden, zacht en soms.
e-mail: info@marijkeboon.nl
NRC Handelsblad 12 febr. 2013 Literatuur-recensie Saint Amour Tournee 13 t.m. 24/2
....Daarom was het prettig dat Marijke Boon met haar brutale liedjes op accordeon de spinnenwebben van het podium joeg. Na elk liedje volgde er een praatje of een anekdote. Haar onomwonden woordspeligheid bracht de zaal aan het lachen: "Als hij geen erectie heeft, vloek ik hem wel stijf." Als het ging om vleselijke lust en literaire peepshow dan sprak het hitsige rollenspel van Christophe Vekeman het meest tot de verbeelding...
lees verder